תנ"ך על הפרק - תהילים קלה - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים קלה

702 / 929
היום

הפרק

הַ֥לְלוּ יָ֨הּ ׀ הַֽ֭לְלוּ אֶת־שֵׁ֣ם יְהוָ֑ה הַֽ֝לְלוּ עַבְדֵ֥י יְהוָֽה׃שֶׁ֣֭עֹֽמְדִים בְּבֵ֣ית יְהוָ֑ה בְּ֝חַצְר֗וֹת בֵּ֣ית אֱלֹהֵֽינוּ׃הַֽ֭לְלוּ־יָהּ כִּי־ט֣וֹב יְהוָ֑ה זַמְּר֥וּ לִ֝שְׁמ֗וֹ כִּ֣י נָעִֽים׃כִּֽי־יַעֲקֹ֗ב בָּחַ֣ר ל֣וֹ יָ֑הּ יִ֝שְׂרָאֵ֗ל לִסְגֻלָּתֽוֹ׃כִּ֤י אֲנִ֣י יָ֭דַעְתִּי כִּי־גָד֣וֹל יְהוָ֑ה וַ֝אֲדֹנֵ֗ינוּ מִכָּל־אֱלֹהִֽים׃כֹּ֤ל אֲשֶׁר־חָפֵ֥ץ יְהוָ֗ה עָ֫שָׂ֥ה בַּשָּׁמַ֥יִם וּבָאָ֑רֶץ בַּ֝יַּמִּ֗ים וְכָל־תְּהוֹמֽוֹת׃מַֽעֲלֶ֣ה נְשִׂאִים֮ מִקְצֵ֪ה הָ֫אָ֥רֶץ בְּרָקִ֣ים לַמָּטָ֣ר עָשָׂ֑ה מֽוֹצֵא־ר֝וּחַ מֵאֽוֹצְרוֹתָֽיו׃שֶֽׁ֭הִכָּה בְּכוֹרֵ֣י מִצְרָ֑יִם מֵ֝אָדָ֗ם עַד־בְּהֵמָֽה׃שָׁלַ֤ח ׀ אֹת֣וֹת וּ֭מֹפְתִים בְּתוֹכֵ֣כִי מִצְרָ֑יִם בְּ֝פַרְעֹ֗ה וּבְכָל־עֲבָדָֽיו׃שֶֽׁ֭הִכָּה גּוֹיִ֣ם רַבִּ֑ים וְ֝הָרַ֗ג מְלָכִ֥ים עֲצוּמִֽים׃לְסִיח֤וֹן ׀ מֶ֤לֶךְ הָאֱמֹרִ֗י וּ֭לְעוֹג מֶ֣לֶךְ הַבָּשָׁ֑ן וּ֝לְכֹ֗ל מַמְלְכ֥וֹת כְּנָֽעַן׃וְנָתַ֣ן אַרְצָ֣ם נַחֲלָ֑ה נַ֝חֲלָ֗ה לְיִשְׂרָאֵ֥ל עַמּֽוֹ׃יְ֭הוָה שִׁמְךָ֣ לְעוֹלָ֑ם יְ֝הוָ֗ה זִכְרְךָ֥ לְדֹר־וָדֹֽר׃כִּֽי־יָדִ֣ין יְהוָ֣ה עַמּ֑וֹ וְעַל־עֲ֝בָדָ֗יו יִתְנֶחָֽם׃עֲצַבֵּ֣י הַ֭גּוֹיִם כֶּ֣סֶף וְזָהָ֑ב מַ֝עֲשֵׂ֗ה יְדֵ֣י אָדָֽם׃פֶּֽה־לָ֭הֶם וְלֹ֣א יְדַבֵּ֑רוּ עֵינַ֥יִם לָ֝הֶ֗ם וְלֹ֣א יִרְאֽוּ׃אָזְנַ֣יִם לָ֭הֶם וְלֹ֣א יַאֲזִ֑ינוּ אַ֝֗ף אֵין־יֶשׁ־ר֥וּחַ בְּפִיהֶֽם׃כְּ֭מוֹהֶם יִהְי֣וּ עֹשֵׂיהֶ֑ם כֹּ֭ל אֲשֶׁר־בֹּטֵ֣חַ בָּהֶֽם׃בֵּ֣ית יִ֭שְׂרָאֵל בָּרֲכ֣וּ אֶת־יְהוָ֑ה בֵּ֥ית אַ֝הֲרֹ֗ן בָּרֲכ֥וּ אֶת־יְהוָֽה׃בֵּ֣ית הַ֭לֵּוִי בָּרֲכ֣וּ אֶת־יְהוָ֑ה יִֽרְאֵ֥י יְ֝הוָ֗ה בָּרֲכ֥וּ אֶת־יְהוָֽה׃בָּ֘ר֤וּךְ יְהוָ֨ה ׀ מִצִּיּ֗וֹן שֹׁ֘כֵ֤ן יְֽרוּשָׁלִָ֗ם הַֽלְלוּ־יָֽהּ׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

כי יעקב בחר לו יה וכו'. אפשר לפרש במ"ש רז"ל דבשעת קבלת התורה אמר הקב"ה לישראל הביאו לי ערבים אמרו הרי בנינו ערבים עלינו וכתוב במשנה למלך פכ"ה דמלוה דין ג' וקשה דלמאי מועיל ערבות הבנים דהא לעולם יכול הקב"ה ליפרע מהחוטאים עצמם ולא יוכל לתבוע ערבות הבנים וניחא ליה להרב עפ"י תשובת הרשב"א דכשנודע דיכול ליפרע המלוה מהלוה ודאי ונכנס ערב היינו דאם רוצה ליפרע מהערב ולא מהלוה יפרע. והוא הדין הכא דמודעת זאת דהקדוש ברוך הוא יכול ליפרע מהלוה ודאי ועם כל זה נכנסו הבנים ערבים היינו שאם ירצה יפרע מהערב תחילה זהת"ד. ואני בעניי נראה לי לישב כי הנה רשעים עושים מצות וקצת ת"ת והכל הולך לסט"א ולו חפץ ה' להמיתם יענשו עונשים מרים אבל מי יעלה ניצוצי הקדושה מתורתם ומצותיהם אשר בסט"א וא"כ אין ללוה לשלם ונפרע מן הערב הם הבנים הקטנים שאין להם חטא ונשמתם נקיה וטהורה ובקרבתם לפני ה' וימותו בו בפרק החלו עולין ניצוצי הקדושה שנטמעו על ידי אביהם ונמצא דכביכול נפרע מן הערב כשאין ללוה לשלם. ורז"ל אמרו במדרש יעקב אלו בנים קטנים והביאו הרב זרע ברך ח"ג. ועל פי האמור אפשר לרמוז בפסוקים אלו כי יעקב בנים קטנים בחר לו יה לערבים ועל ידי זה ישראל לסגולתו שזכינו לתורה. וכי תימא לא יפרע מן הערב תחילה ומה מועיל ערבות זה. לז"א כי אני ידעתי כי גדול ה' ואדונינו מכל אלהים וא"כ כשנודע כי יד המלוה חזקה ויכול ליפרע מהלוה תמיד ואפ"ה שאל ערב. ודאי הרי הוא כמבואר שרוצה ליפרע מהערב ושאני ההיא דלא יפרע מערב תחילה דהכא כ"ע ידעי כי ה' יכול ליפרע מהלוה תמיד ומה ששאל ערב היינו שאם ירצה יפרע מהערב תחילה כמו שתירץ הרב משנה למלך עפ"י תשובת הרשב"א וז"ש כי אני ידעתי וכו' כל אשר חפץ עשה וכו' ועוד מעלה נשיאים וכו' ברקים למטר עשה וכו' רמז תירוצי כי במיתת החוטא לא יש בירור משא"כ בנים קטנים נקיים וטהורים כי במותם מעלין ניצוצי הקדושה שנטמעו ע"י אביהם והוא מעין דוגמת המטר שהוא בירור גדול כמ"ש רבינו האר"י זצ"ל הבאתיו בקונטרס דבש לפי דף כ"ט וזה רמז הכתוב בענין המטר דבבנים קטנים יש בירור כמטר:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך